Asioita, joista tulee hyvä mieli

Ulkona on ollut loputtoman harmaata ja taivaalta sataa isoja märkiä hiutaleita, jotka sulavat maassa heti loskaksi, töitä on todella paljon (varmaan enemmän kuin ikinä, tai siltä tämä tuntuu ainakin tällä hetkellä) ja kevääseen tuntuu olevan ikuisuus. Alan turvautua nopeisiin ratkaisuihin piristääkseni mieltäni: syön liikaa ja huonosti, selaan Instagramia ja Pinterestiä, enkä ainakaan liikuta kehoani. Vasta Eeva Kolun kirjoittaman artikkelin luettuani tajusin mitä olen tekemässä.

Kyseessä ei ole jokin pysyvä energiattomuus tai se, että tavallinen arki ei voisi tuottaa mielihyvää ja hyvää oloa. En vain ole sisällyttänyt päiviini tarpeeksi niitä pieniä asioita, joista tulee hyvä olo.

Nämä asiat ovet yleensä hyvin pieniä ja arkipäiväisiä ja jäävät huomaamatta, jos niitä ei joskus aktiivisesti ajattele. Ihminen hyvin usein kävelee pienten hyvänolontunteiden ohi kiinnittämättä niihin huomiota, vaikka se olisikin ensisijaisen tärkeää. Mä ainakin haluan jatkossa yrittää huomata – mitä silloin teen, keiden kanssa olen, vai olenko yksin tai mitä minulla on päällä.

Arjen hyvä olo ei synny isoista asioista, sillä arki itsessään ei yleensä sisällä sellaisia. Kokkaaminen tai leipominen, aamiainen, liikunta ja joka ilta toistuvat kirjan lukeminen ovat niitä, joista päivät rakentuvat töiden ja opiskelun ympärille – ja yleensä kaiken sen keskeltä ei huomaa mielihyvää ja iloa tuottavia asioita.

Listaa asioita, joista tulee hyvä olo. Hyvin usein ne ovat sellaisia, joiden tärkeyden huomaa vasta silloin, kun niitä on laiminlyönyt ja unohtanut, kun jatkuva suorittaminen ohjaa elämää. Asioiden myös täytyy olla niin yksinkertaisia, että ne voi tehdä vaikka heti tai ettei niiden suorittamista tarvitsisi edes ajatella. Elämä ei tapahdu pelkästään viikonloppuina tai lomilla vaan maanantaiaamuina hyvin nukutun yön jälkeen.

Kuten Eeva Kolu kirjoittaa, listan olemassaolo myös ennaltaehkäisee huonoa oloa ja päiviä. Sen asioita voi tehdä aivan joka päivä, myös niinä hyvinä (se on ennaltaehkäisevää) ja priorisoida puhdasta hyvää oloa ja iloisuutta vaikka sitten joidenkin pitäisi-asioiden kustannuksella (ne eivät varmasti ole niin tärkeitä, ettei illalla kerkiäisi hetken keskittyä pelkästään mukaviin asioihin tai käydä kaupan kautta kukkia kotiin).

Osa omasta listastani iloa ja hyvää oloa tuovista asioista:

  1. Hyvin nukuttu yö, mikä tarkoittaa, että menee ajoissa nukkumaan
  2. Liikunta, jonka ei tarvitse välttämättä olla hikiliikuntaa. Venyttelykin auttaa varmasti!
  3. Kukat kaikissa muodoissa – maljakossa, ulkona luonnossa tai puutarhoissa.
  4. Luonto, luonnossa kävely, oleilu, retkeily – mikä vain.
  5. Myös taide sen kaikissa muodoissa. Tällä tarkoitan taiteen tekemistä ja katselua kotona tai museoissa, sen ostamista myös!
  6. Kirjan lukeminen joka ilta. Minulla on tapa, että joka ilta luen kirjaa ennen nukkumaan menoa ja se on ihanaa!
  7. Meren näkeminen.
  8. Kiireettömyys, oli kysymyksessä sitten vapaapäivä tai aamuinen työmatka, nautin siitä paljon enemmän, kun minun ei tarvitse juosta.
  9. Vaateharjan käyttämien.
  10. Hyvä aamupuuro, jossa on ainakin hedelmiä ja maapähkinävoita.
  11. Se, kun ostaa tuoreita vihanneksia ja tekee niistä ruokaa.
  12. Läheisen halaaminen.
  13. Eläinten seurassa oleskeleminen (erityisesti kissat, koirat ja hevoset). Ne ovat niin pyytettömiä.